Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków Oddział Lubelski

Fonie Lublina 2021

123 456 789

info@example.com

Goldsmith Hall

New York, NY 90210

07:30 - 19:00

Monday to Friday

123 456 789

info@example.com

Goldsmith Hall

New York, NY 90210

07:30 - 19:00

Monday to Friday

Beethoven… i co dalej?

Premiera on-line 28 marca 2020, godz. 19:00

Aula Stefana Kardynała Wyszyńskiego
Katolicki Uniwersytet Lubelski

Piotr Sałajczyk – fortepian

słowo o muzyce: Andrzej Gładysz

PROGRAM:
Władysław Żeleński (1837-1921)
Rêverie op. 48 
Thème varié h-moll op. 62 

Claude Debussy (1862-1918)
Rêverie

Józef Koffler (1896-1944)
Musique quasi una sonata op. 8 

L. van Beethoven (1770-1827)
Sonata d-moll op. 31 nr 2
I. Largo – Allegro
II. Adagio
III. Allegretto

George Gershwin (1898-1937)
Trzy Preludia
I. Allegro ben ritmato e deciso B-dur
II. Andante con moto cis-moll
III. Agitato es-moll

Marcowa odsłona kolejnej edycji Festiwalu Fonie Lublina organizowanego przez Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków Oddział Lubelski dedykowana jest Ludwigowi van Beethovenowi i muzyce fortepianowej. Ten wybitny kompozytor i pianista, zmarły 27 marca 1827 roku, mimo głuchoty z jaką zmagał się przez ponad poło życia, zaliczany jest do grona najważniejszych muzyków w historii ludzkości. W prezentowanym przez Piotra Sałajczyka programie jego twórczość zestawiona zostanie z dorobkiem spadkobierców rodzimej oraz światowej pianistyki XIX i XX wieku.

Koncert otworzy blok polskiej muzyki fortepianowej. Musique. Quasi una sonata op. 8 Józefa Kofflera z 1927 roku to dzieło dedykowane Karolowi Szymanowskiemu, w którym kompozytor prezentuje indywidualne metody adaptacji dodekafonii do warsztatu twórczego. W 100 lat od śmierci Beethovena polski pianista, pedagog i muzykolog pochodzenia żydowskiego wywodzący się ze Stryja, ale mocno wrosły w środowisko wiedeńskie, nawiązuje programowo do sonat fortepianowych ostatniego z wiedeńskich klasyków, emanując nowatorskimi doświadczeniami wypracowanymi m.in. w oparciu o spotkania z Albanem Bergiem oraz prezentacje Arnolda Schönberga (choć nie był jego uczniem). Warto nadmienić, że przez sobie współczesnych Koffler był doceniany raczej za granicą niż w Polsce, gdzie dodekafonia nie cieszyłą się szczególnym uznaniem środowiska twórczego. Tymczasem w latach 30. kilkakrotnie polskiego artystę doceniło Międzynarodowe Towarzystwo Muzyki Współczesnej, realizując prawykonania kompozycji na swoich festiwalach.

W bieżącym roku upamiętniamy również 100. rocznicę śmierci Władysława Żeleńskiego, nieco zapomnianego dziś kompozytora wywodzącego się z Małopolski, za życia znanego nie tylko na ziemiach polskich, ale i w ważnych ośrodkach kultury muzycznej, tj. Paryż czy Praga, inicjatora i pierwszego dyrektora Konserwatorium krakowskiego Towarzystwa Muzycznego. Choć dzisiaj przypomina się głównie jego opery, dzieła symfoniczne, czy pieśni to jednak nie sposób docenić wkładu w rozwój techniki gry na instrumentach klawiszowych, który jest widoczny zwłaszcza w postaci wydanych drukiem 24 Preludiów na organy oraz licznych miniatur. Z bogatej spuścizny pianistycznej zaprezentowane zostaną Rêverie (Zamyślenie) op. 48 i Thème varié (Wariacje) h-moll op. 62, ukazujące z jednej strony impresjonistyczną duszę, z drugiej zaś przywiązywanie wagi do warsztatu technicznego przez krakowskiego pedagoga.

Ciekawym zabiegiem będzie zestawienie twórczości Żeleńskiego z Rêverie Claude’a Debussy’ego. Dzieło francuskiego mistrza impresjonizmu, o wyraźnych dwóch planach uzupełniających się wzajemnie (melodia i akompaniament) przywodzi na myśl najwspanialsze tematy muzyki filmowej, co zresztą przyczynia się do jego niemalejącej popularności.

Kulminacyjnym momentem koncertu będzie spotkanie z muzyką Ludwiga van Beethovena. Jego Sonata d-moll jest niezwykle przekonującym festiwalem zmienności nastrojów i różnicowania barw. Stanowiąca drugą ze zbioru Trzech sonat op. 31 kompozycja została napisana pod wpływem Burzy Williama Shakespeare’a, o czym w kontekście interpretacji utworu informował sam Beethoven. Tym niemniej programowy tytuł Burza nie jest oryginalny i nie został jej nadany przez samego autora, ani nawet za jego życia.

Koncert zamknie blok utworów amerykańskiego pianisty i kompozytora, George’a Gershwina. Jego Trzy preludia na fortepian to niezwykły romans muzyki poważnej z jazzem, zadedykowany przyjacielowi i doradcy, Williamowi Dally’emu i zaprezentowany po raz pierwszy w Nowym Jorku w 1926 roku. Kompozytor planował wprawdzie publikację 24 miniatur, jednak zbiór ograniczono na etapie rękopisu do siedmiu, z których tylko pięć złożono do druku, a ostatecznie opublikowano zaledwie trzy, zestawione w zróżnicowany ale spójny koncepcyjnie cykl (pozostałe dwa Gershwin przearanżował na skrzypce i fortepian).

Zestawiony podczas recitalu fortepianowego repertuar dowodnie ukazuje, jak istotną rolę dla światowej pianistyki odegrał Ludwig van Beethoven oraz jak silnie promieniuje zamysłem muzycznym i koncepcją stylistyczną na swoich epigonów.

_____

Organizator: Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków Oddział Lubelski


Partnerzy: Fundacja PZU, Stowarzyszenie Autorów ZAIKS, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Związek Artystów Wykonawców STOART, Towarzystwo Muzyczne im. H. Wieniawskiego w Lublinie

Projekt zrealizowany dzięki wsparciu Miasta Lublin

Projekt został współfinansowany z budżetu Województwa Lubelskiego

Realizacja:
nagranie i reżyseria dźwięku – Łukasz Jakubowski / Manufaktura Nagrań; nagranie i montaż video – Paweł Giergisiewicz


Patroni medialni: TVP Kultura, TVP 3 Lublin, Polskie Radio Lublina S.A., Radio Centrum, Kurier Lubelski, Dziennik Wschodni, Gość Niedzielny

Partner specjalny koncertu


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

EnglishPolish