Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków Oddział Lubelski

Fonie Lublina 2020

123 456 789

info@example.com

Goldsmith Hall

New York, NY 90210

07:30 - 19:00

Monday to Friday

123 456 789

info@example.com

Goldsmith Hall

New York, NY 90210

07:30 - 19:00

Monday to Friday

Koncert III. 20 czerwca, godz. 20:00/ Archikatedra Lubelska/ In memoriam Ludwig van Beethoven i Św. Jan Paweł II

Aleksandra Bubicz-Mojsa – sopran
Natalia Skipor – mezzosopran
Robert Mojsa – tenor
Stanisław Maryjewski – organy
słowo o muzyce: Andrzej Gładysz

TRANSMISJA KONCERTU

UWAGA: LICZBA MIEJSC OGRANICZONA – rezerwacje przyjmujemy pod adresem rezerwacje.spam.lublin@wp.pl
oraz drogą sms-ową (+48 506 818 990)
Podczas koncertu obowiązuje stosowny reżim sanitarny

Program:

Johann Sebastian Bach (1685–1750)

  1. Fantasia super Komm, Heiliger Geist, Herre Gott BWV 651
    Gottfried Friedrich Stölzel (1690-1749)
  2. Aria Bist du bei mir z opery „Diomedes” (1718) arr. J.S. Bach BWV 508
    Johann Sebastian Bach
  3. Hymn Ich steh’ an deiner Krippen hier BWV 469
  4. Pieśń Jesu, Jesu, du bist mein BWV 470
  5. Aria Ich folge dir gleichfalls z Pasji wg św. Jana BWV 245
  6. Aria Erbarme dich mein Gott z Pasji wg św. Mateusza BWV 244
  7. Aria Seht, was die Liebe tut z kantaty BWV 85 arr. St. Maryjewski (2020)

Ludwig van Beethoven (1770–1827)

  1. Aria Meine Seele ist erschüttert z oratorium Chrystus na Górze Oliwnej op. 85
  2. Duet So ruche denn mit ganzer Schwere z oratorium Chrystus na Górze Oliwnej op. 85
  3. Pieśń Die Ehre Gottes aus der Natur op. 48 nr 4
  4. Pieśń Gottes Macht und Vorsehung op. 48 nr 5
  5. Pieśń Bußlied op. 48 nr 6

Johann Sebastian Bach

  1. Preludium i fuga Es-dur BWV 552 „St. Anne”

Jan Paweł II w muzycznym ogrodzie mistrzów…

W końcu XIX stulecia zrodziła się naukowo-filozoficzna refleksja mająca na celu wyłonienie grona najwybitniejszych przedstawicieli muzyki niemieckiej. Wśród współczesnych kompozytorów zasługujących na to miano wymieniano najczęściej Johannesa Brahmsa, Antona Brucknera i Richarda Wagnera. Żaden z teoretyków nie miał natomiast wątpliwości, że w gronie tym, obok jednego z wcześniej wymienionych, powinni znaleźć się Johann Sebastian Bach oraz Ludwig van Beethoven.

Twórczość najwybitniejszego kompozytora barokowego, Jana Sebastiana Bacha (1685-1750) koncentrowała się wokół muzyki religijnej. Fakt ten nie budzi wątpliwości, skoro cała w zasadzie kariera barokowego mistrza, opierała się na sprawowaniu szeregu funkcji kościelnych, by wymienić tylko ostatnią placówkę – posadę organisty i kantora w kościele św. Tomasza w Lipsku. Obowiązki sprawiły, ze dorobek muzyczny najwybitniejszgo przedstawiciela muzycznego Rodu Bachów, jest zdominowany przez utwory organowe, oraz wokalne i wokalno-instrumentalne związane głównie z potrzebami kościoła protestanckiego.

Ciekawym zabiegiem zapożyczenia utworu i dokonania jego aranżacji jest aria Bist du bei mir z opery „Diomedes” Gottfrieda Friedricha Stölzela, umieszczona przez Bacha w jego notatniku dla pierwszej żony – Anny Magdalenu. Wśród najważniejszych źródeł inspiracji „mistrza baroku” znajduje się chorał protestancki i teksty Martina Lutra, o czym przekonamy się wysłuchując utworów zamieszczonych na łamach śpiewnika Georga Friedricha Schemellego (Ich steh’ an deiner Krippen hier BWV 469 oraz Jesu, Jesu, du bist mein BWV 470), znanych również w oryginalnych opracowaniach chóralnych. O wielkim wpływie Bacha na rozwój nurtu oratoryjno-kantatowego świadczą w sposób szczególny jego intepretacje męki Chrystusa, realizowane wg kolejnych wizji Ewangelistów. Podczas koncertu wysłuchamy dwóch arii z Pasji, których autorstwo nie budzi wątpliwości (warto wspomnieć o rekonstrukcjach autorstwa Tona Koopmana, przypisywanych Bachowi Pasji wg św. Marka i Łukasza ). Zabrzmi niezwykle poruszający, pełen zabiegów ilustracyjnych duet sopranistki z fletem z Ich folge dir gleichfalls z Pasji wg św. Jana. Z kolei altowa aria da capo Erbarme dich mein Gott z Pasji wg św. Mateusza tworzy niezwykle intymną, pełną refleksji atmosferę.

O ile nazwisko Bacha kojarzy się każdemu miłośnikowi muzyki z wątkami religijnymi, o tyle postać Ludwiga van Beethovena (1770-1827) nasuwa na myśl raczej świecki repertuar symfoniczny czy kameralny. Tym niemniej i muzyka religijna była Beethovenowi bliska. Niewątpliwie stało się to również za sprawą znajomości dzieł Bacha, którą wielki klasyk zawdzięczał swojemu nauczycielowi – Christianowi Gottlobowi Neffe. Wiara chrześcijańska była jednym z ważnych elementów poszukiwań absolutu, widocznym w szeregu dzieł. Warto w tym miejscu wspomnieć choćby twórczość mszalną – Mszę C-dur z 1807 roku czy Missa solemnis D-dur napisaną w 1820 roku i opatrzoną wymownym komentarzem Beethovena: „Dzień, w którym skomponowana przeze mnie Wielka msza zostanie wykonana podczas ceremonii uświęcenia Jego Wysokości, stanowić będzie najwspanialszy moment mojego życia; i Bóg oświeci mnie tak, by mój skromny talent mógł współuczestniczyć w gloryfikacji tego uroczystego dnia”, dowodnie świadczącym o jego oddaniu Bogu. Trudno rozsądzać na ile głębia wiary była wynikiem narastającej utraty słuchu – życiową tragedią kompozytora. Choroba i związane z nią cierpienie przebijają się jako wyraźny kontekst łączący autora z postacią Zbawiciela już w oratorium Chrystus na Górze Oliwnej z 1803 roku, a także poprzedzającym tę kompozycję cyklu 6. Pieśni do słów Christiana Fürchtegotta Gellerta z 1802 roku.

Dobór repertuaru sprawia, że będziemy świadkami swoistego międzyepokowego misterium wiary człowieka i jego bliskości z Najwyższym zaprezentowanego przez artystów Oddziału Lubelskiego Stowarzyszenia Polskich Artystów muzyków: Aleksandrę Bubicz-Mojsę, Natalię Skipor i Roberta Mojsę. Całości wieczoru dopełnią utworu organowe J.S. Bacha, wykonane przez Stanisława Maryjewskiego na świeżo wyremontowanych organach gościnnej Archikatedry Lubelskiej, oraz fragmenty pism Papieża Polaka, Jana Pawła II – Karola Wojtyły. Koncert stanie się zatem wyjątkowym muzycznym spotkaniem z głęboką myślą o relacji Boga i człowieka, na którym nie może Państwa zabraknąć…

dr Andrzej Gładysz

Partnerzy: Fundacja PZU, STOART- Związek Artystów Wykonawców, Towarzystwo Muzyczne im. H. Wieniawskiego w Lublinie

Patroni medialni: TVP Kultura, TVP3 Lublin, Radio Lublin, Kurier Lubelski, Dziennik Wschodni, Gość Niedzielny.

Projekt Fonie Lublina realizowany jest dzięki wsparciu Miasta Lublin.

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury
w ramach programu 
Kultura w sieci

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

EnglishPolish