Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków Oddział Lubelski

Fonie Lublina 2020

123 456 789

info@example.com

Goldsmith Hall

New York, NY 90210

07:30 - 19:00

Monday to Friday

123 456 789

info@example.com

Goldsmith Hall

New York, NY 90210

07:30 - 19:00

Monday to Friday

Koncert X – 21 listopada, godz. 18:00 / Trybunał Koronny w Lublinie / Koncert młodych wirtuozów

Jadwiga Czarnecka – klasa fortepianu Mileny Kędry (POSM im. F. Chopina w Krakowie)


Michalina Kajdzik – klasa skrzypiec Ewy Pukos (SM im. T. Szeligowskiego w Lublinie)
Tomasz Krawczyk – fortepian


Faustyna Wilczek – klasa skrzypiec Natalii Kozub (OSM im. K. Lipińskiego w Lublinie)


słowo o muzyce – Andrzej Gładysz

UWAGA:
Koncert bez udziału publiczności / w trybie wyłącznie on-line;
Zmiany programowe zostały podyktowane okolicznościami związanymi z epidemią SARS- covid-19

TRANSMISJA KONCERTU ON-LINE

Program:
1. Ludwig van Beethoven (1770-1827) Romans F-dur
2. Ludwig van Beethoven  Sonata B-dur op. 22 cz. 1
3. Charles Dancla (1817-1907) Kaprys g-moll op.73 nr 11
4. Fryderyk Chopin (1810-1849) Mazurek cis-moll op. 6 nr 2
5. Sergiusz Rachmaninow (1873-1943) Etiuda g-moll op. 33 nr 8
6. Henryk Wieniawski (1835-1880) Legenda
7. Bolesław Woytowicz (1899-1980) Capriccio
8. Jenő Takács (1902-2005) Toccata

“Młodości, dodaj mi skrzydła”…
(A. Mickiewicz, Oda do młodości)

Stało się tradycją, że listopadowy koncert w cyklu “Fonie Lublina” dedykowany jest promocji młodych talentów. I choć pandemia koronawirusa ogranicza życie instytucji kultury, to życie koncertowe, jakkolwiek w formie zdalnych transmisji, toczy się nadal.

Już starogrecki filozof, Filoksenos, dostrzegał, że “wykształceniu najlepiej pomaga czas”. Również i dzisiaj, w ogólnej edukacji, często zwaraca się uwagę na to, by naukę rozpoczynać jak najwcześniej, zwykle w formie zabawy, stopniowo wprowadzając do codzienności dziecka nowe zadania, stawiając mu kolejne wyzwania. Wczesna edukacja wydaje się być szczególnie istotna w rozwoju artystycznych predyspozycji, zwłaszcza w kontekście muzyki, której uprawianie wymaga nie tylko technicznej biegłości, ale także rozwoju muzykalności, drzemiącej w każdym człowieku.

Kompozytorzy utworów, wykonywanych podczas wieczornego koncertu w lubelskim Trybunale Koronnym, swoją edukację i kariery również rozpoczynali w młodym wieku, bardzo często pod okiem najbliższych.

Rodzimym melomanom doskonale znane są dziecięce i młodzieńcze występy Fryderyka Chopina, dojrzewającego muzycznie pod okiem Wojciecha Żywnego i Józefa Elsnera. Wśród młodych talentów wymianiani są również, wywodzący sięz Lublina, bracia Henryk i Józef Wieniawscy, których kariery wybuchły już w dzieciństwie. Henryk jako ośmiolatek wyjechał do Paryża, gdzie następnie kształcił się w konserwatorium pod kierunkiem Lamberta-Josepha Massarta. Uczelnię ukończył jako 11-latek uzyskując I nagrodę i złoty medal. O wiele od poprzedników młodszy, Bolesław Woytowicz, znacznie później, bo dopiero w wieku 14 lat, zasiadł do fortepianu. Tym niemniej, na własnym przykładzie przekonał się jak ważny jest proces edukacji, kształcąc już jako dojrzały artysta wielu wybitnych pianistów i kompozytorów.

Nie inaczej w XVIII I XIX stuleciu rozwijano młode talenty zagranicą. Talent muzyczny ujawniłsię u zaledwie czteroletniego Ludwiga van Beethovena, którego ojciec prezentował jako “cudowne dziecko”, wzorem Mozarta, a następnie gdy syn ukończył 7 lat, skierował go na lekcje u Christiana Gottloba Neffego. Jean-Baptiste Charles Dancla swoją akademicką edukację w paryskim konserwatorium inaugurował jako jedenastolatek, pod okiem mistrzów wiolinistyki francuskiej: Pierre’a Baillota i Paula Guérina. Sergiej Rachmaninow rozpoczął studia w konserwatorium w Sankt Petersburgu w wieku 10 lat (do czego przyczyniła się jego domowa pedagog, Anna Ornatska), szybko zyskując miano typowego rosyjskiego kompozytora, przyznane mu przez samego Mikołaja Rimskiego-Korsakowa, a następnie przenosząc się do Moskwy pod auspicja Nikołaja Zwieriewa i Aleksandra Silotiego (ucznia Ferenca Liszta). Ostatni z twórców, współczesny węgierski kompozytor i pianista Jenő Takács, związany z Uniwersytetem Wiedeńskim, mimo pewnego odejścia od klasycystycznych I romantycznych tradycji publicznych wystąpień “młodych talentów”, już jako osiemnastolatek realizował wielokoncertowe tournée.

Współcześnie wiele uwagi przywiązuje się do umuzykalniania dzieci i rozwoju wybitnych młodych talentów. Dowodem tego jest rosnąca sieć szkół muzycznych, wzrastająca liczba ich uczniów oraz pokaźny wybór konkursów międzynarodowych, krajowych I międzynarodowych, dedykowanych niepełnoletnim uczestnikom. Wielokrotne laureatki takich wydarzeń, których talent w dzieciństwie dostrzegli najbliżsi, zaprezentują się podczas kolejnej edycji “Koncertu młodych talentów” w ramach cyklu Fonie Lublina. Będą to skrzypaczki: Michalina Kajdzik i Faustyna Wilczek oraz pianistka: Jadwiga Czarnecka. Serdecznie zapraszamy!

Andrzej Gładysz

Partnerzy: Fundacja PZU, Stowarzyszenie Autorów ZAIKS, STOART Związek Artystów Wykonawców, Towarzystwo Muzyczne im. H. Wieniawskiego w Lublinie

Patroni medialni: TVP Kultura, TVP3 Lublin, Radio Lublin, Kurier Lubelski, Dziennik Wschodni, Gość Niedzielny.

Projekt Fonie Lublina realizowany jest dzięki wsparciu Miasta Lublin.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

EnglishPolish